Åh främling främling, varför är du en svenne?

Shakespeares Balkongscenen i 1600-talstappning. Danska Cilla och svenska Verner har, efter en mycket hastig träff, blivit ögonblickligt förälskade. Men, eftersom danskar och svenskar sedan Roskildefreden 1658 har lite svårt för varandra, är det inte önskvärt att de träffas. Mitt i natten har dock Verner tagit mod till sig och smyger hem till Cilla, som av en händelse befinner sig på sin balkong (det var faktiskt väldigt vanligt att husen hade balkonger på 1600-talet). Vid dialogens början står Verner och trycker i trädgården medan Cilla står på balkongen och beklagar sig.

 

De frekventa fotnötterna är för läsbarhetens skull placerade efter själva texten så att läsaren själv kan avgöra ifall han vill ta till sig extramaterialet med en gång eller först när han hunnit smälta texten. Extramaterial har nämligen visat sig vara uppskattat av den moderna framtidsmänniskan och därför väljer författaren att producera dylik.

 

Cilla

Åh främling främling, varför är du en svenne (1) /


Verner

Ska jag stå kvar här, eller visa mig för henne /


Cilla

Du är dig själv och inte ett hot /

vad är ett namn, varken hand eller fot (2) /

Tänk om du tillhört dansken /

då hade vi passat som handen och handsken (3) /


Verner

Jaså namnet har sån betydelse här på vischan (4) /

blir det bättre om jag kallar mig Hans-Christian? (5) /


Cilla

Vem är du som smyger i natten

nä men stå inte mitt i rosenrabatten! (6) /


Verner

Jag vill inte säga mitt riktiga namn /

för då får jag kanske inte ta dig i min famn (7) /


Cilla

Den där rösten har jag hört förut /

från en träff som alltför snabbt tog slut (8) /

Hur och varför har du kommit hit /

skogen är stor och full av dynamit (9) /


Verner

På kärlekens vingar jag över alla faror gled /

nej skämt åsido, jag kom på moped (10)/


Cilla

Akta så ingen kommer på dig /

mina släktingar vill gärna slå dig (11) /


Verner

Mig kan inte blodet färga /

när mitt hjärta tillhör dig, det svär ja’ (12)/


Cilla

Å vad jag blir kär (13)/

låt höra vid vad du svär /


Verner

Jag svär vid månen (14), kära vän /


Cilla

Månen är en ost (15), svär inte vid den /


Anna (16)

Cilla, pratar du med nån? /


Cilla

Näe, var fick du det ifrån? /


Anna

Du får prata lite tystare för vi försöker sova /


Cilla

Lätt när man träffat herr Casanova (17) /


Anna

Vad säger du nu /


Cilla

Det var inte jag, det var en älg som sa mu (18) /


Anna

Ja ja tyst, jag ska upp klockan sju (19) /


Cilla

Du måste gå nu men vi ses väl igen (20) /


Verner

Jajamän /

här får du en perenn (21) /


Cilla

Tack min ädle prins (22)/

nu du vet var jag finns /


Verner

Jag puttrar iväg men kommer snart tillbaka /

då ska du bli min maka (23) /

 

 

Och så puttrade Verner iväg på sin vita springare, eller moped om man ska vara noga, och Cilla satt kvar i tornet och väntade på prinsen som en dag skulle komma åter och hämta henne. Hur det gick får vi aldrig veta eftersom historien slutar här och denna snutt var det enda som textför­fattaren lyckades uppsnappa, också gömd bland buskarna i trädgården. Men för att också denna berättelse ska sluta lyckligt så kan vi väl anta att dansk- och svenskhatet minskade så att Verner kunde hålla sitt löfte och återvända. Att svenskar och danskar med tiden kom varandra närmare, och slutligen band ihop sig med en bro, som faktiskt är Sveriges högsta byggnad och inte Kaknästornet, som man gärna tror, är väl om något ett bevis på detta.

 

Fotnötter:

(1) detta uttryck har en  väldigt lång historia och är inte, som många tror, ett typiskt 1900-talsord, företrädelsevis  använt av ungdomar

(2) om det inte är själva namnet på kroppsdelen som avses

(3) också ett uttryck med långtgående rötter

(4) Verner antyder att Cilla bor lite utanför civilisationen eller åtminstone att han själv kommer från ett ställe som han anser mer tättbefolkat

(5) Ett typiskt danskt 1600-talsnamn

(6) danskarna var  väldigt måna om sina trädgårdar och planterade ofta stora rosenodlingar på  tomten. På det krigiska 1600-talet kunde dessa odlingar även tjäna som palissad  mot fienden. Det var faktiskt så att rosorna fram till dess saknat taggar, men genom att linda den nyss uppfunna taggtråden runt stjälkarna erhölls rosor med taggar. Och därefter har rosor med taggar i princip slagit ut de tagglösa.

(7) eller så var det för att han skämdes litegrann för att heta Verner. Det fanns hippare namn att döpa sina barn till. Han kan dock trösta sig med att han inte föddes på 2000-talet och riskerade att döpas till Sassefraz eller annat egenpåhittat namn föräldrarna ger sina barn för att kanske själva känna sig lite speciella

(8) varför den omnämnda träffen blev så kort  har inte riktigt klarlagts

(9) dynamitladdningar utplacerade på strategiskt viktiga platser var ett annat sätt att hålla svenskarna borta från trädgården

(10) dylika fanns alltså redan vid denna tid. da Vinci gjorde ritningen och Sverige var ett av de första länder som fick patent på mopedtillverkning

(11) en eufemism, dvs. en förskönande omskrivning för att ha ihjäl, döda

(12) inte världens bästa rim, men vår Verner var ingen skald direkt. Faktiskt var han politiker och borde väl som sådan kunna uttrycka sig med ord. Ett annat, lämpligare rim kunde kanske vara värja eller härja eller något i den stilen

(13) ty kärlekens vägar äro outgrundliga

(14) kanske lite gammaldags, men månen och Jupiter var saker man gärna svor vid. Numera är det två fingrar på telefonkatalogen som gäller

(15) det skulle komma att dröja ungefär 300 år innan man slutligen kunde dementera detta  påstående

(16) Troligtvis en släkting som fått sin nattsömn störd

(17) Casanova föddes visserligen först på 1700-talet men andelen klärvoajanta var  högre i det gamla Danmark än i något annat land, så sannolikheten att även Cilla skulle besitta denna talang är relativt stor

(18) älgar strövade på denna tid omkring fritt i skogen utan risk att bli skjutna eftersom danskar och svenskar hade fullt upp med att skjuta på varandra

(19) korna ska matas och höet ska bärgas, lagårn ska färgas, och råttorna snärjas

(20) säger hon alltså till Verner

(21) här kastar Verner upp en blomma till sin älskade. Troligtvis en ros, märk väl att han kunde gripa obehindrat i denna ros utan att skrika till, vilket innebär att det var en ros utan taggar

(22) Cilla visste inte vilken  befattning Verner  hade. Och om hon vetat hade hon ändå inte kunnat använda den eftersom det inte finns ett vettigt ord som rimmar på kommunalrådsordförande

(23) för en politiker måste vara bestämd och veta vad han vill


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0